0

Garmin Coach, hiss eller diss?

Målet mot sub90 på halvmaraton är det stora målet för mig och min löpning.
Nu har jag startat ett försök med träningsplanering från Garmin och garmin coach. Denna får jag ut via app eller hemsida och får sedan passen direkt i klockan.
Hur smidigt som helst och helt klart värt ett försök!

Vid registrering väljer man distans eller en tid som är målet med träningen. Här gjorde jag valet med ett tidsmål på 1.32 på halvmaraton, det är den snabbaste tiden som man kunde välja på halvmaratondistansen.
Vid registrering ska man skriva in hur mycket man springer idag, hur många pass varje vecka och vilken dag som man vill använda för långpassen.

Än så länge ser allt bra ut

Valet föll på fem pass i veckan och tre dagar med träning och vila och sedan två dagar och vila. Detta kände jag var ett bra upplägg för mig och hur möjligheten till träning ser ut.
Startdagen för detta upplägg blev för mig den 2 juni, där startades allt med ett riktmärkeslopp. Här skulle man köra två minuters uppvärmning, fem minuter med maxfart och sedan två minuters nedjogg.
För att få fram denna maxfart för upplägget så förstår jag absolut det första passet.
Men annars har jag efter första veckans fyra pass många frågetecken och jag ställer mig frågande till vem som garmin coach faktiskt riktar sig till.

Det längsta passet har varit 6.44km vilket även var distansen för långpasset, det kortaste är endast på 3.22km. Första veckans totala distans är 21km?
Efter att ha kikat in på den andra veckans pass så ser det inte alls bättre ut, söndagens pass ser jag inte än men tre av fyra pass är bara 4.83km och veckans långpass är hela 9.65km. Hela veckan har den fantastiska mängden av 24km, hur ska jag orka med alla denna mängd?

För det är väl inte så att garmin coach riktar sig till en färsk nybörjare?
Det är inte många som börjar med löpning och startar upp sin löpning med ett mål på 1h 32min på 21km
Eller?

Ge det en chans?

Är det värt att ge garmin coach en chans och hoppas det blir några bra förslag på intervaller framöver?
Eller ska jag ge upp och försöka hitta ett annat alternativ?

Det är några frågor som jag ställer just nu och detta efter bara några dagar. Ett alternativ är att köra passen som jag får som förslag och sedan lägga till med egna tills träningsupplägget passar in med mängden som jag tränar varje vecka redan idag.

Robban

Kommentera